Op 23 juni vond het evenement Find My Balls plaats: een ludieke speurtocht midden door het centrum van Haarlem. Georganiseerd door Creative Business- studenten van Hogeschool Inholland, ter promotie van Honkbalweek Haarlem.
Ruim 35 enthousiastelingen gingen in kleine groepjes op zoek naar de vijftig ‘verloren’ honkballen in en rond winkels in de Grote Houtstraat. Voor het team met de meeste ballen lag er een luxe goodiebag klaar met onder meer spullen van ICI Paris. Wie de Gouden Honkbal vond, won een prachtig paar sneakers, beschikbaar gesteld door Sport ’N Styles. Alle deelnemers kregen bovendien toegangskaarten voor de openingswedstrijd op vrijdag 8 juli.
Doelgroepen mobiliseren
Organisatoren waren tweedejaarsstudenten Creative Business Kalina Tsolova, Lisa van de Wetering, Justin Roberti en Twan Keijzer. Hun opdracht: het tot stand brengen van meer verbinding tussen Honkbalweek Haarlem en de binnenstad en vergroting van de naamsbekendheid onder Haarlemmers. ‘Via een uitgebreid designthinkingsproces kwamen we tot dit concept’, zegt Kalina. ‘Sportief, competitief, maar ook met de gezelligheid van het borreltje achteraf – geheel in stijl met de Honkbalweek zelf.’ Voorzitter Guus van Dee is blij met de actie. ‘Studenten kunnen doelgroepen mobiliseren die wij zelf niet snel bereiken. Om die reden deed de hogeschool voor ons al vaker projecten, zoals VR-baseball, een honkbalgerelateerde virtual-reality-activiteit, en Bring your Buddy, de twee-voor-de-prijs-van-één-ticketactie eerder dit jaar. Ons gaat het erom iederéén naar het stadion te krijgen, er is namelijk zoveel meer te beleven dan alleen honkbal. Muziek, lekker eten, het wordt echt een groot feest.’
Zorgvuldige afstemming
De Honkbalweek is een internationaal toptoernooi dat wordt georganiseerd door en met Haarlemmers, benadrukt bestuurslid Mariëlle Tammer. ‘We proberen zoveel mogelijk Haarlemse bedrijven erbij te betrekken en daar hebben de studenten professioneel op ingespeeld: sponsoring door en zorgvuldige afstemming met de ondernemers in de binnenstad, radio-interviews, social media-aandacht. Niet toevallig startte de speurtocht – op koopavond – bij het FrietHoes en was de prijsuitreiking bij café Koops. Find My Balls was een mooi succes, met voor ons weer wat extra exposure in de stad.’ En het winnende (studenten)team? Dat gaat nu voor het eerst naar een honkbalwedstrijd. ‘Zo leuk! Dat hadden we anders niet zo snel gedaan.’