Op IJsbaan Haarlem is afgelopen zomer hard gewerkt om de bezoekers nog meer comfort te bieden. De hele accommodatie aan de IJsbaanlaan is inmiddels overkapt en de voorbereidende werkzaamheden voor een tweede ijsvloer van 30 bij 55 meter zijn klaar. Komende zomer volgt de ‘finishing touch’ en dan is IJsbaan Haarlem de enige in zijn soort in Nederland met een 400 meter lange piste en een volledig te gebruiken middenterrein.
Rob Kleefman is sinds 2011 directeur van IJsbaan Haarlem. Hij vindt het een ‘op z’n zachtst gezegd flinke logistieke operatie’. Tijdens een wandeling rond de 400 meter lange baan blikt hij terug. “Hoeveel vrachtauto’s met zand en andere bouwmaterialen hier heen en weer zijn gereden weet ik niet. Op een gegeven moment raak je de tel kwijt. Er is in ieder geval heel veel grond verplaatst. We hadden zelfs een aparte ingang gecreëerd voor al dat zware vrachtverkeer. Op het middenterrein van de ijsbaan werd een kuil uitgegraven om de fundatie aan te leggen voor de ijsvloer. Los daarvan werd de draagconstructie van de overkapping gemaakt en zijn veel betonnen- en stalen balken geplaatst. Daarna zijn we open gegaan, maar in de zomer van 2025 wordt alles definitief afgerond. Tegen die tijd kunnen we nog meer bezoekers laten genieten van ijspret.”
Die bezoekersaantallen liegen er niet om. Op jaarbasis zijn dat er rond de 185.000 bij het publiekschaatsen en ongeveer 50.000 van verenigingen. Zo’n duizend per dag, want IJsbaan Haarlem is open van eind september tot eind maart. “Tot op heden mogen we weer niet klagen. Het is gezellig druk en alles draait als vanouds, kijk maar om je heen. Vanwege de bouwwerkzaamheden gingen we een week later open dan onze bezoekers van ons gewend zijn. Dat was helaas niet te voorkomen.”
Bavarian curling
De contouren van het nieuwe deel zijn duidelijk zichtbaar aan de opstaande betonnen randen. De verdubbeling van het middendeel van IJsbaan Haarlem was pure noodzaak. Door de beperkte ruimte kon niet voldaan worden aan alle verzoeken om ijs te huren op vaste of losse uren. “We bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om hier bedrijfsuitjes te doen, met een schaatsclinic of het spel Bavarian curling. Wanneer die groepen te groot zijn, moeten we nu nog ‘nee’ verkopen. Dat is natuurlijk heel jammer. We willen graag dat de ijsvloer voor iedereen toegankelijk is. En dat is ook meteen de reden waarom nooit het gehele middenterrein wordt afgesloten voor een aparte groep.”
Hoe helpt het extra middendeel daar dan bij? “Om het nieuwe deel plaatsen we een ijshockeyboarding met hoge netten. Dat is speciaal voor ijshockey en bandy. Die sporten zitten verlegen om trainings- en speelruimte. We krijgen uit de wijde omgeving verzoeken of er nog ijs vrij is bij ons. Tot op heden is het antwoord daarop nee.” Extra ruimte biedt ook extra mogelijkheden voor de andere gebruikers. “We hebben bijvoorbeeld rolstoelschaatsers, maar ook shorttrackers, kunstschaatsers, lesgroepen van Kras Sport, het schoolschaatsen en natuurlijk het reguliere publiek. We willen heel graag uitstralen dat we de ijsbaan voor iedereen zijn.”
Alles bij elkaar wordt 2025 een spannend jaar voor IJsbaan Haarlem. “We zijn heel benieuwd hoe alles wordt ontvangen en op z’n plek zal vallen. De overkapping met het witte tentzeil is tot op heden goed ontvangen door de gebruikers. Weersinvloeden als regen, wind en zon hebben veel minder vat op de ijsvloer. Die blijft goed berijdbaar.”
1.700 zonnepanelen
Een ander bijkomend voordeel is dat de overkapping een flinke energiebesparing oplevert. “Natuurlijk moet je door de uitbreiding van het oppervlak meer koelen, maar na het overkappen van het eerste deel zagen we al een winst van zo’n vijftien procent. Bovendien is het voor de bezoekers aangenamer om te schaatsen. Het wordt steeds duurzamer hier, want twee jaar terug plaatsten we 1.700 zonnepanelen en vorig jaar werd de opblaasbareboarding vervangen door een schuimboarding”, zegt
Kleefman met gepaste trots. “En dan hebben we het alleen nog maar over de zichtbare veranderingen op de ijsbaan zelf. In de technische ruimte zijn ook de nodige aanpassingen aangebracht door het vervangen van de compressoren en koelleidingen.”
Het totale kostenplaatje van de verbouwing liegt er niet om. Dat komt neer op ruim vijf miljoen euro. En dat zonder geldelijke steun van de gemeente of provincie. “We hebben sowieso de laatste jaren veel aanpassingen uit eigen zak betaald. En door de verbouwing in twee delen te doen, kunnen we in het winterseizoen gewoon open voor alle schaats- en ijsliefhebbers.” IJsbaan Haarlem is voor latere Olympisch kampioenen als Esmee Visser, Bob de Jong en Yvonne van Gennip de plek waar ze de
beginselen van het schaatsen leerden. “Kijk eens naar de drukte op de piste. En het plezier van alle schaatsers, van oud tot jong. Wie weet zit er weer een toptalent tussen dat later hoge ogen gaat gooien op en van de grote toernooien. Dat is toch prachtig?”, besluit Rob Kleefman trots.