Op jonge leeftijd beginnen, de hele jeugdopleiding doorlopen, het eerste halen en vervolgens samen met je vrienden landskampioen worden. Veel kinderen dromen ervan om dit in hun sport te bereiken. Rugbytalent Rembrandt Siebenga is hard op weg om die droom waar te maken. De jeugdinternational is net begonnen aan zijn tweede seizoen in de selectie van RFC Haarlem.

Het harde, vieze werk
Inmiddels is de geboren en getogen Haarlemmer 18 jaar en woont hij in Delft in verband met zijn studie Bouwkunde. Maar hij bleef RFC Haarlem trouw. Hij doorliep er alle jeugdteams en mocht vorig jaar aansluiten bij Heren 1, dat het seizoen daarvoor als debutant op het hoogste niveau verrassend beslag had gelegd op de tweede plaats. Rembrandt: “In de loop der jaren ben ik groter en sterker geworden en verhuisd van de vleugel naar de tweede rij. Sowieso leer je in de jeugd op verschillende posities spelen, waardoor je ook verschillende vaardigheden opdoet die je eigenlijk altijd wel kunt gebruiken. In de tweede rij doe je eigenlijk vooral het ‘harde, vieze werk’ door veel te tackelen en hard in te lopen zodat de meer technische spelers kunnen scoren. En bij de line-out, dus als de bal vanaf de zijkant wordt ingegooid, ben ik de speler die wordt opgetild om de bal te veroveren.”
Hoewel kracht en techniek belangrijk zijn, vindt Rembrandt rugby vooral een tactische
Mooie lichting
Dat Rembrandt bij de betere (jeugd)spelers van Nederland hoort, drong eigenlijk pas tot hem door toen hij twee jaar geleden werd geselecteerd voor Oranje onder 18 jaar. “Ik volgde altijd al wel extra trainingen en vond het leuk om veel tijd en energie in mijn sport te stoppen, nu nam ik het nog wat serieuzer. Vooral buiten het rugbyen zelf om, bijvoorbeeld door naar de sportschool te gaan en meer aandacht voor mijn voeding. Inmiddels zit ik bij Oranje onder 20 jaar, waarmee we in november naar het EK in Praag gaan. Vorig jaar werd Nederland daar tweede na Spanje. We hebben vind ik nu best een mooie lichting, dus hopelijk kunnen we dit jaar winnen en promoveren naar de Trophy-poule.”
