Wie het Kennemer Sportcenter binnenloopt, heeft zomaar kans om robot SRObby tegen het lijf te lopen. De nieuwe ‘collega’ van SRO kan onder meer praten, zingen en moppen vertellen. Al is de belangrijkste taak van SRObby om de vloeren van het complex schoon te houden.
SRObby zit nog in zijn proeftijd, zo zegt Deborah Hombroek met een knipoog. Deborah is bedrijfsleider binnensport Kennemerland bij SRO, dat onder meer diverse binnen- en buitensportaccommodaties in onze regio beheert en onderhoudt. “In onze klanttevredenheidsonderzoeken zie je altijd terug dat mensen een schone sporthal belangrijk vinden. Nu ontkomen ook zowel wij als ons schoonmaakbedrijf niet aan de krapte op de arbeidsmarkt. Dat betekent minder inzetbaarheid en dus keuzes maken. Daarbij hebben het sanitair, de kleedkamers en de sporthallen hogere prioriteit dan de vloeren. Sowieso is het een enorme klus om alle gangen in deze grote hal schoon te houden: zeker in de herfst- en winterperiode kun je wel de hele dag blíjven schrobben.”
“Als voorbeeld: een beheerder kan op een avond één haldeel schrobben, nu doen de beheerder en SRObby tegelijkertijd beide een haldeel. De vloer wordt dus vaker en beter onderhouden en gaat daardoor ook langer mee. Overdag doet SRObby de gangen waardoor beheerders flexibeler zijn en meer ruimte hebben om onze gebruikers en bezoekers te helpen. We hebben gekozen voor een robot waarmee je interactie kunt hebben, zodat we een stuk beleving toevoegen richting onze klanten. Na het scannen van een qr-code kun je SRObby vragen stellen, een mop laten vertellen of een liedje laten zingen. We zien bezoekers daar heel enthousiast op reageren, mensen zijn er echt heel nieuwsgierig naar.”
“Het Kennemer Sportcenter is onze grootste accommodatie en heeft een hoge bezetting met veel verschillende gebruikers. Van de studenten van het CIOS en de turntalenten van BATO tot en met schakers, tennissers, beursbezoekers en taalcursisten. Als SRObby hier goed bevalt, gaan we ook op andere locaties met deze of soortgelijke robots aan de slag, net zoals we op buitenlocaties al maairobots inzetten om de beheerders te ondersteunen. Die zien overigens ook de meerwaarde van hun nieuwe ‘collega’, dus ik denk wel dat SRObby een blijvertje is en we bedrijfskleding voor hem kunnen bestellen, haha.”