Wedstrijden van zeven innings, een toernooi dat geen tien maar acht dagen duurt en soms drie duels op één dag. Dat is wat het publiek merkt van de nieuwe wegen die Honkbalweek Haarlem (8 t/m 15 juli) is ingeslagen. Maar achter de schermen gebeurt nog veel meer vertelt HWH-voorzitter Guus van Dee. Alles gericht op het organiseren van een aantrekkelijk evenement voor bezoekers en sponsors.
Amper twee weken terug waren al drie keer zo veel dagkaarten en passe-partouts verkocht in de voorverkoop dan voor de vorige editie van 2018. Die aanzienlijke toename is, zo meent Guus van Dee, voor een belangrijk deel het gevolg van de zichtbaarheid van de HWH op social media. ‘Onze exposure is flink geïntensiveerd. Instagram, Facebook, we zijn heel actief. We werken samen met studenten van Hogeschool Inholland die op allerlei manieren jongeren tot 28 jaar activeren en motiveren om de Honkbalweek te bezoeken. Want de Honkbalweek is meer dan alleen een wedstrijd tussen twee landen. Het is een belevenis.’
Samenwerking met de bond
‘De honkbalsport en de honkbalfans vergrijzen voor een deel’, ziet Van Dee, die aan zijn tweede toernooi begint als preses. ‘Daarom werken HWW en KNBSB nauw samen. Oud-international Berry van Driel zit namens de KNBSB bij ons in het bestuur. Dat was tot voor kort ondenkbaar.’
Ondertussen is de Honkbalweek Haarlem al jaren een top 5-evenement in de stad. Door de campagne op social media, gericht op mensen die niet alleen in sport zijn geïnteresseerd, maar ook in bijvoorbeeld festivals en food, verwacht de organisatie een breder publiek te trekken. Daarnaast wil Honkbalweek Haarlem innovatief zijn op het gebied van duurzaamheid. Van Dee: ‘Het afval wordt gescheiden, papier niet of nauwelijks gebruikt. Er zit statiegeld op drinkbekers, het publiek dat met een koelbox op de tribune zit, ruimt zijn eigen rommel op. Verder worden de duels in hoge kwaliteit gestreamd dankzij een unieke samenwerking met 360 graden TV en gaan we gebruik maken van de vele mogelijkheden die het nieuwe scorebord ons biedt.’
Naast met de KNBSB, is er ook samenwerking met sportmarketingbureau ByBP, van voormalig hockey-internationals Mirco Pruyser en Billy Bakker. En met CM.com, het bedrijf dat de digitale ondersteuning van de Dutch Grand Prix F1 verzorgt en waardoor het evenement voor het eerst cashless is. Betalen kan overal met pinpas of Apple Pay. ‘Allemaal noodzakelijke vernieuwingen!’, aldus Guus van Dee.
Voor tickets: www.honkbalweek.nl